Hatha joga – na czym polega?

 

Hatha joga to przede wszystkim sposób na zrównoważenie ciała i umysłu. Nazwa pochodzi od słowa „ha” reprezentującego ezoteryczne słońce oraz „tha” oznaczającego księżyc. Odnosi się to również do harmonii aspektu męskiego – słonecznego, gorącego, aktywnego – i kobiecego aspektu – księżyca, chłodnego, otwartego – w każdym z nas. Hatha joga jest ścieżką do tworzenia właśnie tego typu równowagi i łączenia przeciwieństw. W naszych ciałach fizycznych tworzymy balans między siłą a elastycznością – coś, co jest bardzo potrzebne w naszym współczesnym stylu życia. Hatha joga to również narzędzie do utrzymania dobrej fizycznej, jak i psychicznej kondycji.

Hatha joga – joga dla początkujących, jak i zaawansowanych

Hatha joga kojarzona jest z łagodnymi, podstawowymi ćwiczeniami, które wykonuje się wolniej i uważniej niż przy innych rodzajach jogi. Jednakże zajęcia z hatha jogi prowadzone są również na poziomie zaawansowanym, na których wymagana jest większa samoświadomość i siła ciała.

Ogólnie rzecz biorąc, hatha joga składa się z dwóch głównych podstaw – fizycznych i umysłowych. Poziom umysłowy, czyli medytacje, odgrywają dominującą rolę. Bazą praktyki jogi jest zaś wymiar fizyczny. Podczas zajęć z hatha jogi skupiamy się nad takimi technikami jak:

  • Asany, czyli postawy – z jednej strony wywierają głęboki wpływ na ciało, narządy wewnętrzne i system nerwowy, zaś z drugiej na umysł – przynoszą spokój, wewnętrzną siłę i radość. Asany zwiększają elastyczność i wytrzymałość mięśni, zmniejszają nerwowość i zmęczenie oraz wpływają na zwiększenie się poziomu koncentracji. Głównym zadaniem hatha jogi jest otwieranie kanałów ciała, a w szczególności skupienie się na kręgosłupie, aby energia mogła swobodniej przepływać przez ciało.
  • Pranayama, czyli ćwiczenia oddechowe – dostarczają tlen i energię do każdej komórki ciała, oczyszczają organizm, spalają odpady przemiany materii, wydalają trucizny, a równocześnie pozwalają odprężyć się, zrównoważyć działanie systemu nerwowego, przez co zapobiegają nerwicy i leczą bezsenność. Praca nad oddechem pozwala również kontrolować swoją siłę witalną.

Kiedy praktykuje się techniki hatha jogi, fizyczny i umysłowy potencjał zaczyna wzrastać i rozwijać się.

Czy hatha joga jest dla mnie?

Potrzebujesz stać się bardziej cierpliwym? Chcesz odnaleźć siebie, uspokoić bieg myśli i zadbać o swoje ciało? Jeśli tak, to jak najbardziej hatha joga jest dla Ciebie! Nie musisz mieć świetnej kondycji czy być rozciągniętym, aby zacząć praktykować jogę. Wystarczy chęć nauki.

Hatha Joga – jak ćwiczyć?

Jeśli zależy Ci na prawidłowym wykonywaniu pranayam i asan hatha jogi, najlepiej jest zapisać się na zajęcia do szkoły jogi lub skorzystać z indywidualnych lekcji pod okiem doświadczonego trenera. Ćwiczenia jogi na podstawie materiałów z książek lub internetu może być nie tylko nieskuteczne, ale również niebezpieczne. Brak znajomości zasad praktyki jogi może skończyć się poważną kontuzją.

 

ASY Studio przy Polu Mokotowskim prowadzi zajęcia z hatha jogi w poniedziałki i piątki:

dla początkujących – 17.30 – 18.30

dla zaawansowanych – 19.00 – 20.20

 

Ponad 20letnie doświadczenie naszych specjalistów w praktyce hatha jogi pozwoli Ci właściwie zadbać o swoje ciało i ducha.

Zajęcia hatha jogi w ASY Studio – Joga i Masaż w Warszawie to świetna okazja do nauczenia się technik relaksacyjnych i budowania siły i elastyczności swojego ciała.

Niezależnie od Twojego poziomu, jeśli szukasz dobrego rozciągnięcia i ujędrnienia całego ciała, a także ogólnego poczucia równowagi w ciele i umyśle, powinieneś zastanowić się nad regularną praktyką hatha jogi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *