Joga w ciąży – czy joga dla ciężarnych jest bezpieczna i korzystna?

Joga w ciąży to ostatnio dosyć popularne hasło. Ciąża to ekscytujący (i przerażający!) czas w życiu kobiety. Jeśli jest to Twoja pierwsza ciąża, to po raz pierwszy w życiu każda decyzja, jaką podejmujesz, ma wpływ nie tylko na Ciebie, ale także na dziecko rosnące w Tobie. Nagle każdy kęs, który wkładasz do ust, ma ogromne znaczenie, tak samo jak każdy ruch, który wykonujesz. Wiele kobiet spodziewających się dziecka, zastanawia się, czy mogą ćwiczyć jogę.

Joga w ciąży – czy kobieta w ciąży może praktykować jogę?

Tak! Joga jest bardzo korzystna w czasie ciąży, o ile zachowa się pewne środki ostrożności. Badania pokazują, że przyszłe mamy ćwiczące w jogę mają mniejsze ryzyko występowania zaburzeń prenatalnych, rzadziej rodzą dzieci o niskiej masie urodzeniowej, a ich poród jest łagodniejszy.

Joga dla ciężarnych – korzyści

Podstawą jogi jest świadome oddychanie, które jest niezwykle istotne podczas porodu! Kontrolowanie oddechu pozwala zmniejszyć dolegliwości związanych z ciążą i pomaga aktywnie przejść przez poród. Co więcej, świadomy oddech zaspokaja zwiększone zapotrzebowanie na tlen, dając przyszłej mamie zastrzyk energii.

Kolejną zaletą jogi w ciąży jest wspieranie i wzmacnianie mięśni dna miednicy. Uelastycznienie tych mięśni ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo mamy i dziecka podczas i zmniejszyć odczucia bólowe. Joga pomaga też uspokoić umysł, jak i ciało, niwelując stres, który zwłaszcza w ciąży jest niebezpieczny.

Joga w ciąży Warszawa ASY Studio – kilka wskazówek dla przyszłych mam:

  • Jeśli uczęszczasz na regularne zajęcia jogi (takie, które nie są przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży), powiedz instruktorowi o swoim stanie i poinformuj, w którym trymestrze jesteś. Nasi specjaliści z ASY Studio Joga Warszawa zaopiekują się Tobą i pomogą zmodyfikować asany tak, aby były dla Ciebie odpowiednie.
  • Przyjdź trochę wcześniej przed zajęciami jogi i połóż swoją matę w pobliżu drzwi, gdzie jest większy przepływ powietrza. W czasie ciąży organizm nie reguluje temperatury w normalny sposób, dlatego należy zadbać o to, aby nie ćwiczyć w dusznym miejscu.
  • Pij wodę. Niektóre style jogi wymagają powstrzymania się od picia przed i w czasie ćwiczeń, jednak jeśli jesteś w ciąży musisz być dobrze nawodniona.
  • Nie rób żadnych asan na plecach po pierwszym trymestrze – mogą zmniejszyć dopływ krwi do macicy.
  • Unikaj pozycji, które zbyt mocno napinają mięśnie, szczególnie brzucha. Będąc w ciąży jest się bardziej narażonym na urazy, ponieważ hormon relaksacyjny ciążowy, który pozwala macicy na rozszerzanie się, również oddziałuje na tkankę łączną.
  • Od drugiego trymestru, kiedy środek ciężkości zaczyna się przesuwać, wykonuj asany stojące z użyciem krzesła do podparcia. Ma to na celu uniknięcie utraty równowagi i zranienia siebie lub swojego dziecka.
  • Jeśli pochylasz się do przodu podczas siedzenia, umieść ręcznik lub pasek do jogi za stopami i przytrzymaj oba końce. Odchyl się i podnieś klatkę piersiową, aby uniknąć ściskania brzucha. Spróbuj umieścić zwinięty ręcznik pod pośladkami, aby unieść ciało, i rozszerz nogi na szerokości bioder, aby zrobić miejsce na brzuszek.
  • Słuchaj uważnie swojego ciała. Jeśli odczuwasz dyskomfort, przestań. Nasz instruktor może pomóc Ci dostosować asany do etapu ciąży.
  • Użyj rekwizytów, takich jak klocki do jogi, np. przy Utthita Trikonasana. Korzystanie z nich może pomóc w modyfikacji ulubionych pozycji i utrzymaniu równowagi.
  • Unikaj zbytniego zmęczenia się. Jeśli możesz swobodnie mówić podczas wykonywania asan, bez dyszenia, to znaczy, że ćwiczyć z odpowiednią intensywnością.

Joga dla kobiet w ciąży to Twoje dobre samopoczucie i zdrowie maluszka

Joga dla kobiet w ciąży to sposób na osiągnięcie wewnętrznego spokoju. Praktyka jogi jest też źródłem inspiracji i siły, niezbędnych po urodzeniu dziecka. Pamiętaj, aby słuchać swojego ciała, być obecną i uważną przy każdym ruchu. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, nie rób tego! Słuchanie swojego ciała jest najważniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *