Jak ćwiczyć jogę bez kontuzji?

Jak ćwiczyć jogę w bezpieczny sposób? Praktyka jogi przynosi wiele korzyści, m.in: poprawę siły i elastyczności, zmniejszenie bolesnego napięcia mięśni, zniwelowanie lęku i stresu, a nawet obniżenie ciśnienie krwi. Warto jednak pamiętać, że joga ćwiczona w nieprawidłowy sposób może również wyrządzić krzywdę.

Jak ćwiczyć jogę, żeby uniknąć kontuzji?

Kontuzje w jodze zdarzają się tak samo, jak w przypadku każdej aktywności fizycznej. Nawet idąc po chodniku można skręcić kostkę czy naciągnąć mięsień. Większość urazów, jakie zdarzają się osobom ćwiczącym jogę rozwija się stopniowo przez lata konsekwentnego, nadmiernego rozciągania jakiegoś mięśnia. Jak w przypadku każdego wysiłku, najbezpieczniejszym podejściem do jogi jest nauczenie się, jak ćwiczyć jogę bez kontuzji oraz jak prawidłowo wykonywać asany i pozostać w zgodzie ze swoim ciałem, aby nie zrobić sobie krzywdy.

Jak ćwiczyć jogę w odpowiedni sposób? Najważniejsze zasady

Prawidłowe ustawienie ciała w wybranej asanie jest kluczowe, ale nie jest to jedyny czynnik wpływający na zachowanie bezpieczeństwa praktyki jogi. Należy pamiętać o takich zasadach jak:

Zostaw swoje ego na zewnątrz sali do jogi

Jedną z najłatwiejszych i najszybszych metod na zrobienie sobie krzywdy podczas zajęć jogi jest…. chęć rywalizowania i porównywanie się do innych. Każdy z nas ma inne zdolności i predyspozycje. Robienie czegoś poza swoje granice to gwarantowana kontuzja! W bezpiecznej jodze najważniejsze jest słuchanie i szanowanie swojego ciała.

Kuszące może być również spróbowanie bardziej zaawansowanych, „spektakularnych” asan, jednak należy pamiętać, że na nie przyjdzie czas. Przyspieszanie rozwoju w jodze może skończyć się nieprzyjemnie.

Rozgrzej się

Rozgrzewka to ważna część każdej aktywności fizycznej – joga nie jest tu wyjątkiem. Podstawowe rozciągnięcia  czy delikatne skręty ciała pomagają przygotować ciało do bardziej wymagających pozycji. Pamiętaj też, aby dać umysłowi szansę na przygotowanie się do praktyki i wziąć kilka głębokich wdechów.

Dopasuj poziom do swoich umiejętności

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jogą nie spodziewaj się, że już na pierwszych czy drugich zajęciach staniesz na głowie. Wybierz zajęcia jogi dla początkujących, które pomogą Ci stworzą podstawy do wykonywania bardziej zaawansowanych asan.

Nie bój się porozumiewania

Nie bój się podejść do swojego instruktora jogi i porozmawiać. Podziel się z nim swoimi ewentualnymi problemami zdrowotnymi. Jeśli nie wiesz, jak modyfikować jakieś asany lub używać rekwizytów, po prostu zapytaj. Jeśli czujesz ból czy dyskomfort przy wykonywaniu jakiejś pozycji, powiedz – instruktor doradzi Ci, co masz robić.

Używaj rekwizytów

Nie ma nic wstydliwego w tym, że możesz jeszcze nie być gotowym, aby samodzielnie zrobić jakąś asanę. Taśmy i klocki do jogi pomogą Ci ją prawidłowo wykonać. Jeśli gdzieś w ciele jest napięcie, inne części ciała będą musiały je wyrównać, co może prowadzić do kontuzji. Rekwizyty pozwalają ciału wyczuć pozycję i stopniowo pracować nad nią bez ryzyka obrażeń.

Uważaj podczas powtarzających się ruchów

Często kontuzje mogą wynikać z wykonywania powtarzających się ruchów jak np. w przypadku Powitania Słońca. To właśnie podczas praktykowania takich dobrze już nam znanych sekwencji możemy stracić koncentrację i przestać zauważać błędy, jakie popełniamy. Bądź skupiony i skoncentrowany na swoim ciele.

Nie blokuj stawów

Blokowanie stawów jest niezawodnym sposobem na ich szybkie zużycie i zagwarantowanie sobie kontuzji. Skup się na zaangażowaniu mięśni wokół stawów, nie na samych stawach.

Pamiętaj o odpoczynku po zajęciach

Twoją praktykę powinna zamykać savasana, czyli pozycja martwego ciała. Jest to całościowy relaks, który pozwala krążeniu spowolnić i uspokoić układ nerwowy. Dwie lub trzy minuty takiego odpoczynku wystarczą.

Słuchaj swojego ciała

Przede wszystkim na każdym etapie praktyki jogi bądź uważny. Naprawdę słuchaj swojego ciała, abyś był wrażliwy na wszelkie napięcia, jakie się pojawiają. W praktyce jogi budujemy relacje z naszymi ciałami w taki sam sposób, w jaki budujemy je z innymi ludźmi: słuchając.

Jak ćwiczyć jogę w bezpieczny sposób? Przyjdź do ASY Studio!

W naszym studiu jogi zawsze dbamy o to, aby każdy z uczestników zajęć wykonywał pozycje w bezpieczny dla siebie sposób, tak aby mógł uzyskać jak najlepsze efekty bez ryzyka kontuzji i obrażeń.

Zobacz także:

  1. Joga w ciąży – czy joga dla ciężarnych jest bezpieczna i korzystna?
  2. Joga dla kręgosłupa – asany pomocne na ból pleców
  3. W czym ćwiczyć jogę? Czyli jak wybrać odpowiedni strój do jogi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *